Ruim één miljoen mensen bereikt... via BetaalSociaal!



BetaalSociaal Casestudy


Campagnetitel:
10.000 fans


Het was een spannende ochtend op het Internet Marketing Universiteit HQ: nog eventjes en dan zouden de 10.000 (!) likes op Facebook aangetikt worden...

IMU opperhoofd Tonny Loorbach liep al rond met een enorme grijns, wetende wat er ging komen. De internetmarketeer wou zijn ‘likers’ namelijk op een ludieke manier belonen voor hun digitale thumbs up...

Na een lamme wijsvinger van het F5-en en enkele enthousiaste aankondigingen was het zover: de 10.000 was bereikt!

Er werd dus even een feestje gebouwd ;)


10.000 Facebook ‘likers’ belonen

Tonny werd door teamlid Seph gewezen op het idee dat je altijd meer moet geven dan er van je verwacht wordt. Daarom zou de IMU voor duizenden euro’s aan waarde weg gaan geven...

Maar hoe regel je dat? Nou, met BetaalSociaal! Okay okay, en een kick-ass weggever natuurlijk ;)

Tonny en zijn team besloten om de uitgebreide ‘Meester in SEO’ cursus weg te geven aan iedereen die een bericht zou delen via Facebook, Twitter, LinkedIn of Google Plus.

Binnen 9 dagen werd de actie bijna 2500 keer gedeeld op social media en bereikte de Internet Marketing Universiteit ruim een miljoen mensen

Wat maakte deze campagne zo absurd succesvol?


1Een geniale weggever

Als internetmarketeer een uitgebreide SEO cursus weggeven (die normaliter voor 1000 euro verkocht wordt) vereist enige mate van ballen.

Iedereen die ‘sociaal betaalde’ voor de cursus was blij, dankbaar en velen verspreidden het woord zelfs los van het ‘verplichte’ sociale bericht onder hun vrienden.

BetaalSociaal is een fantastische tool om word of mouth (mond-tot-mondreclame) te genereren, maar wat je eigenlijk wil is dat het parallel gaat sneeuwballen: EN via BetaalSociaal, EN via ‘reguliere’ social media berichten.


2De opzet

De hele campagne zat sterk in elkaar. Als statusbericht had het IMU team de volgende tekst ingevoerd:

“FEEST! De Internet Marketing Universiteit heeft 10.000 fans en geeft voor 10 miljoen aan producten cadeau!”

Wie wil er nou geen kadootje? Die ‘10 miljoen’ maakt ook nieuwsgierig en de Internet Marketing Universiteit laat zien dat ze wat in huis hebben doordat ze 10.000 likes hebben behaald.

Als zeker 10.000 anderen dit bedrijf kunnen waarderen zal het wellicht de moeite waard zijn, toch!

Daarnaast was er een pakkende video met een feestvierend IMU team te zien op de campagnepagina, stond er een foto van de uitgebreide cursus die men kon krijgen door te betalen met een statusbericht en was het gehele proces voor de afwikkeling (het daadwerkelijk krijgen van inlogs voor de cursus) volledig geautomatiseerd.


3De kracht van BetaalSociaal

Uiteraard draagt het hele concept van BetaalSociaal bij aan het succes van de campagne.

Doordat via BetaalSociaal een pakkend statusbericht gedeeld werd, zagen tal van mensen hun vrienden dit op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ voorbij komen.

Als je beste vriend Bob enthousiast is over deze actie van de Internet Marketing Universiteit zal je natuurlijk eerder geneigd zijn om de actiepagina ook te bekijken!




Tonny vertelde ook Emerce over BetaalSociaal

Bekijk de video waarin Tonny vertelt over BetaalSociaal in het interview door Hans Voorn op Emerce B2B Online op 17 juni 2014 in Inn Style te Maarssen.

En nu?


Op moment van schrijven kan de IMU niet stuk bij haar volgers, op Facebook zijn dit er intussen meer dan 13.000.

De actie bracht hen veel exposure, goodwill en gewoon een aantal fantastisch leuke dagen — er is weinig leuker dan allemaal blije social berichten langs zien komen van mensen die in hun nopjes zijn met jouw product!





Wil jij ook een effectieve virale campagne opzetten voor je business door middel van BetaalSociaal?

Nu gratis proberen